AliExpress, jak wspomniano w samym tytule, stanowi jedną z największych globalnych chińskich platform zakupowych, oferującą wyłącznie sprzedaż detaliczną przez Internet, która oferuje klientom produkty z różnych części świata, głównie z Chin. Jest platformą dedykowaną przede wszystkim indywidualnym konsumentom. AliExpress wchodzi w skład grupy holdingowej Alibaba Group. Alibaba Group posiada również swoją platformę handlową, lecz z kolei ona jest skierowana głównie dla klientów B2B, klientów biznesowych zainteresowanych hurtem.
Jak działa AliExpress?
AliExpress funkcjonuje bardzo podobnie do platformy Ebay, Amazon, a nawet platform takich jak Vinted czy polska platforma Allegro, z pewnymi różnicami. Aliexpress stanowi platformę głównie dla chińskich vendorów (sprzedawców), którzy oferują produkty klientom globalnie. Jest to więc platforma pośrednicząca w sprzedaży, nie posiadająca własne artykuły.
Transakcje na AliExpress odbywają się identycznie jak w przypadku reszty sklepów internetowych. Do jednej z największych zalet dokonywania zakupów na tej platformie, można zaliczyć ogromny wachlarz produktów, dostępnych praktycznie w każdej kategorii, często po znacznie niższych cenach niż u większości innych detalicznych sprzedawców na rynku.
Zalety i wady kupowania na Aliexpress
Zalety:
- Konkurencyjne ceny, często niższe niż gdziekolwiek indziej
- Skuteczny program ochrony kupujących, który zmniejsza ryzyko oszustw od nieuczciwych sprzedawców
- Bogata oferta produktów i różnorodność sklepów sprzedających na jednej platformie zakupowej
Wady:
- Produkty są sprzedawane w stanie deklarowanym przez sprzedawcy, mamy ograniczoną możliwość personalizacji produktów
- Brak możliwości skontrolowania jakości sprzedawanych przez sprzedającego towarów. Praktycznie każdy sprzedawca z Chin może oferować swoje produkty
- Rzeczywiste produkty mogą różnić się od tych przedstawionych na sklepie internetowym, co może prowadzić do niezadowolenia z zakupów